top of page

Dehler Sverige historia 1967 - 2024!

Om Dehler Yachts över 60-åriga historia har det skrivits mycket om, bland annat i boken  "Dehler Yacts 50 years".

Hur ser det ut i Sverige med representationen? Hur länge har Dehler funnits här? Eftersom jag släktforskar som hobby, så kunde jag inte låta bli att undersöka detta. 
Det startar 1967! Alltså bara ett par år efter att Willi Dehler startar Dehler Bootsbau (som varvet hette då) i Tyskland.

 

Del 1!

1967 frågade Hartmut Bohlen Dehler om båten Varianta, som han hade sett i en tidning. Svaret blev att det fanns ingen Varianta i Sverige, men om Hartmut var villig att köpa en och visa upp båten, kunde en bra rabatt erbjudas. Hartmut beställde och snart var första Variantan på väg till Sverige. Ett bolag bildades med tre vänner: Bohlen, Hoffstedt samt Greiff-Hammarstrand. Namnet blev HBG AB.

1968 Allt för sjön. Där visade man Hartmuts Varianta och sålde 4 st på mässan. Andra dagen på mässan var man slutsålda, Dehler kunde inte bygga mer båtar. Variantan byggdes i totalt 4 500 exemplar! En succé för nystartade Dehler Bootsbau, och i och detta var man en aktör att räkna med inom fritidsbåtsektorn.
Tilläggas kan, att en utställare tyckte inte att Tyska båtar passade på mässan, protesten medförde att 1969 fick HBG en plats utomhus. Det regnade det rejält under den mässan, så det blev inte samma succé som året innan.

Variantan som finns på sidan 41 i 50-årsboken är Hartmut Bohlens båt. De seglade med Variantan till Åland, tillsammans med bröderna Willi och Heinz Dehler i varsin Optima. Willis son, Kalle Dehler, seglade ombord på Hartmuts Varianta som trimmer. En livslång vänskap skapades mellan Hartmut och familjen Dehler. 

1970 beställde Hartmut nya Optima 83 som hämtades i Travemünde. Det här exemplaret var test-seglad av Tyska ”Die Yacht”,  där den fick fina poäng.

Nästa demobåt var Optima 92 som transportseglades  från varvet till Stockholm av jorden runt seglaren Friedel Klee! 

1979 hade Hartmut flyttat till Göteborg. Willi Dehler ville göra en ny katalog med Svenska motiv, midsommardagen kom Dehler Bootsbau med: Optima 92, SprintaDuetta samt Delanta till Gottskär. Det blev en fin katalog med bl.a. flygfoton.

Nya Delanta blev nästa demobåt som hämtades i den nya Dehler hamnen Grossenbrode.

1980 visades Delanta på båtmässan i Göteborg, med bra försäljning som följd.

1981 var det dags för nästa demobåt, Duetta 86 till vårutställningen i Göteborg. Duettan var en underbar båt, lättseglad, snabb och ändå mycket styv och stabil. Hartmut ägde Duetta ända till 2006, alltså 25 år!

1981 blev sista året för Hartmut som representant för Dehler Bootsbau. Med 14 års hårt arbete av HBG AB och Hartmut var nu Dehler etablerat på på den Svenska marknaden. 

Del 2

I början av 80-talet fick Hartmut Bohlen hjälp av Algede Båt AB i Göteborg. 1983 så tog de över agenturen för Sverige. 1988 tar Technical Trading med Stellan Westerdahl över agenturen för Dehler Yachts. Säljkontoret var också i Göteborg.

Tiden mellan 1983 och 1996 har varit lite svårt att hitta information om, men - det kanske är någon läsare av nyhetsbrevet som vet mer?

1996 tar Promarine med Leif Englund över agenturen från Stellan Westerdahl. Redan på 90-talet seglade Leif en Dehler 36 db och vann sin klass både på Gotland Runt och Lidingö runt. 

Leifs första demobåt blev en Dehler 33 som en vecka efter leverans från Tyskland vinner sin klass på Lidingö runt - bra start med agenturen!

Dehler 33 var en av de första standardbåtarna med rak stäv, radikalt då, idag ganska vanligt. 1999 vann Peter Ohlsén IMS SM med sin nya Dehler 33.

 

Nästa demobåt blev Dehler 29 1997, den båten köptes senare av Anders Mattson som döpte båten till FANNY. Vinsterna för FANNY är väldigt många. Mattson köper senare en Dehler 34DD som döpts FANNY TOO - som också skördat många fina placeringar på Ostkusten.

 

1998 lanserades Dehler 39, Åke Sandorf köpte en Dehler 39 (LORELEI) som kappseglades flitigt och man vann klassen på Lidingö Runt, samma år blev man 2:a i sin klass på Gotland Runt!

 

Dehler 36 lanserades år 1999 och en av kunderna var Jan Orest som med Dehler 36 ITHAKA totalsegrade Gotland Runt 2001! Charles Tillander köpte en Dehler 36 (STORMSTEG) som vann sin klass på Gotland Runt samt en 5:te plats på IMS VM i Kiel. Den kappseglas fortfarande mycket framgångsrikt med sonen Johan Tillander. 2004 vann STORMSTEG sin klass på Gotland Runt! 2018 vinner Dehler 36 SHAKIRA sin klass på Gotland Runt!

 

Med dessa fyra succé-modeller från Dehler Yachts designade av Judel&Vrolijk så var Promarine etablerad som generalagent för Sverige. Konceptet var att vinna regattor samt att ställa ut på mässor som Allt för Sjön, Allt på sjön, Öppna Varv samt båtmässan i Göteborg. År 2000 kunde Leif arbeta heltid med Promarine. Tittar man i gamla tidningar som Segling och Båtnytt, så finns Dehler med när det skall testas segelbåtar

 

1999 gick grundaren Willi Dehler bort, Willis son Karl Dehler slutade också på Dehler Yachts. Så när år 2000 startade var det ett annorlunda Dehler Yachts utan någon från familjen Dehler närvarande. Varvet ägdes nu av ett Holländskt bolag.

 

2002 var det dags för Dehler 34 DD. Gran Turismo blev namnet på nya demobåten som totalsegrade på Lidingö Runt 2006.

 

2006 säljer Leif Promarine till Johan Wallin som med agenturen fick segerbåten Dehler 34 Gran Turismo samt en orderstock på 25 nya båtar! Johan hade innan köpet av Promarine kappseglat sin Dehler 39 till en klassvinst på Gotland Runt med Gurra Krantz, Anders Lewander, Odd Lindqvist och Hanse Thorslund.

 

De 10 år Leif var verksam med Dehler Yachts och ProMarine har satt definitiva avtryck på regattorna och försäljning av båtar. Kanske är dessa 10 år de mest lyckosamma Dehler Yachts haft på Svenska marknaden?!

 

I nästa del fortsätter vi historien med Promarine, Sjöman Yachting samt Båtverket Sverige. 

Del 3

Under åren 2006 - 2011 driver Johan Wallin Promarine. Förutom att sälja själv så har han återförsäljare: Mossholmen Marin på västkusten och Martin Wikman i söder. Han har också viss hjälp av Sjöman i Stockholm.

Under SM i Express i Marstrand 2010, där vi (Henrik och Thomas Ottosson samt Andreas Turesson) kom 7:a  med min Express SWE185 Zoe, frågade Martin Nilsson (Express Klarabella 6:a på SM) om jag var möjligen var intresserad av att sälja Dehler och Salona på Västkusten. Tidigare samma år hade min sambo Katrin och jag köpt Torslanda Marin som var ett båtmäklarföretag i Göteborg. Frågan kom att flytta mig tillbaks till åttiotalets San Fransisco, då jag under sju år drev Scandinavian Marine. Ett bolag som i huvudsak var återförsäljare för Volvo Penta.

Sagt och gjort. Martin och undertecknad åkte för att träffa Johan i Jönköping. Och efter det mötet sålde vi Dehler Yachts och Salona på västkusten!

Första mässan för oss var Öppna varv 2010 där nya Dehler 32 ställdes ut. Under tiden då båten fraktades till mässan så köper Cecilia Ferm-Armqvist den. Det blev en mycket bra start för oss! På bilden ovan är alla samlade, inklusive min dotter Anna som hjälpt till på många båtmässor.

På mässan visade vi, förutom nya Dehler 32, Dehler 35 och Salona 37. Vi släppte dock Salona ganska snabbt eftersom varvet inte gav det solida intryck vi hade önskat. Efter mässan sålde vi ytterligare 4 stycken Dehler 35 samt någon Dehler 32. Allt verkade funka bra, men relationen med Promarine blev allt sämre. Johan kom att återgå till sitt tidigare arbete och lät Leif Englund hjälpa till så gott det gick, vilket i praktiken inte fungerade så bra. Det slutade med att Katrin och jag sommaren 2011 åkte ner till Dehler Yachts i Freienohl och diskuterade problematiken med Dehler Yachts VD Ralf Tapken. Efter mötet fick vi importörstatus och köpte direkt från varvet. Vårt säljområde var västra och södra Sverige. Första demo-båten beställdes också, en ny Dehler 32 (D32#077). Promarine avvecklades 2012, Sjöman Yachting tog då över försäljningen i östra Sverige. 

Tiden mellan 2010 och 2012 var omväxlande! Men, tron på Dehler Yachts var stark, Ralf Tapken var en verklig klippa för mig som var nybliven importör. Modellerna som såldes var Dehler 29 som 2010 fick en facelift, Dehler 32 som var helt ny och Dehler 35 (som var en facelift på Dehler 34SV) samt Dehler 41.

 

2011 säljs hela Hanse Yachts där Dehler ingick till Aurelius Invest. Det var med andra ord flera stora förändringar under den här tiden och vi byter samma år namn till Västkustens Båtverk AB.

Under 2012 års säljmöte i Tyskland träffar jag Karl Dehler för första gången. Alla på mötet hade namnskyltar och på hans stod det Karl Dehler. Det visade sig att han arbetat för Hanse Yachts sedan 2007 men haft en dold position och uppenbarligen inte gjort mycket väsen av sig. Aurelius däremot, som ju precis köpt Hanse Yachts ville dock att Karl skulle synas och satte honom som projektchef för kommande nya modeller. 

Hösten 2012 beställde vi en Dehler 29 med djup köl för att ha som demobåt, men också kappsegla.

Åren 2010 - 2012 var turbulenta för både Västkustens Båtverk och Dehler Yachts, men med start 2013 så infann sig stabiliteten i och med att Dehler 38 lanserades på Dusseldorf Boatshow. Besöket var vårt första på den mässan och vi var djupt imponerade av att se segelbåtar i tre stora hallar på en mässa. Vi var ju vana vid Båtmässan i Göteborg…

Dehler 38, med idag ca 500 tillverkade båtar, är marknadsledande i segmentet Cruiser-Racer med mest sålda exemplar. Inför säsongen 2016 hade vi sålt 8 st Dehler 38 som levererades våren 2016! Det var definitivt en succé för oss. 

2014 lanserades Dehler 46 Brown Sugar under Dealer Meeting i Greifswald. Hamnen var helt nedsläckt och sakta glider en båt in. Vi ser enbart en motorlanterna. Sedan dundrar Rolling Stones Brown Sugar igång i hamnen och spotlights lyser upp båten som är folierad i guld med namnet i stora bokstäver på aktern. Det var riktigt mäktigt. 

Det var en häftig lansering och man kände verkligen att Dehler Yachts under Aurelius ägande var inne på rätt spår. Och med den lyckade lanseringen av Dehler 38 ett år tidigare så hade man nu vind i seglen. Karl Dehler var med rätta stolt över detta och den osäkra tiden mellan 2000-2012 var nu till ända. Dehler Yachts var någon att räkna med, och vi som importör kände att valet 2010 att satsa på Dehler var rätt beslut.

2015 gick Sjöman i pension och vi blev generalimportör för hela Sverige. Det var inte så vi initialt planerat, men resultatet blev en flytt till Stockholm med kontor på Saltsjö Pir i Fisksätra. Vi gjorde ytterligare ett namnbyte till Båtverket Sverige AB, då vi ansåg att Västkustens Båtverk inte speglade nya rollen.

På Dussledorfmässan 2016 lanserades Dehler 42 med kampanjen ”Heartbeat”. Redan under hösten 2015 sålde vi två stycken Dehler 42, köparna hade varken sett båten eller ens några ritningar. Istället åkte vi till varvet under hösten och lät Karl Dehler berätta hur båten skulle bli. En av båtarna gick till västkusten och den andra köptes av familjen Orrvik. Detta var deras Dehler nummer två. De hade tidigare seglat en Dehler 32. 

Orrviks Dehler 42 Evolet är fint utrustad med djup köl och kolfibermast. Den har seglats flitigt under både cruising och kappsegling. Själv kommer jag att segla med Evolet på Gotland Runt 2024!

Sommaren 2016 görs lansering nummer två på årets Dealer Meeting i Greifswald. Dehler 34 visas då för alla importörer. Detta är Karl Dehlers och Judel&Vrolijks fjärde båt baserad på Dehler 38-konceptet. 

På Öppna Varv i augusti 2016 visar vi den nya Dehler 34:an. Redan ett par dagar innan mässan så får vi ett besök från Norrtälje och detta leder till en order. Den första Dehler 34 är därmed såld till Sverige!

 

2016 köper vi sedan vår första Dehler 38 såsom demobåt, D38#160.

Genom vänskapen med Karl Dehler har jag fått träffa Mathias Bröker på Judel&Vrolijk, som är Senior Naval Engineer hos J&V och som styr Dehlers alla projekt. Åtskilliga är mina möten och samtal med Mathias för att försöka förstå det här med kölar, roder, rodervinklar, segelarea osv. 

På bryggan finns i varierande grad duktiga "båtbyggare", jag är en av dem! Dock - det är ett rejält steg upp till ett proffs som Mathias som kan se det hela sammanhanget av prestanda samsat med cruising-aspekten. Jag har lärt mig mycket av Karl och Mathias, men samtidigt inser jag att min kompetens bara räcker till att vara medvetet inkompetent inom området segelbåtskonstruktion. Allt annat skulle vara en lögn, trots dessa 14 år i industrin.

Människor som Karl, som är född in till yrket, och Mathias är på en helt annan nivå när de skapar modeller som Dehler 38, Dehler 46, Dehler 42 samt Dehler 34. Dessa fyra populära modeller bär likheter med de fyra modellerna D29, D33, D36, D39 från slutet av 90-talet, vilka ju också konstruerade av teamet Karl Dehler och Judel&Vrolijk (Karl var dock inte med på D36). 

I förra nyhetsbrevet skrev jag om Anders Mathsons D29 Funny och hans D34 Funny Too. På årets Raymarine2Star vann D29 Funny sin klass och Anders Mathson var 2:a i sin klass med D34 Funny Too! Båtarna med besättning fortsätter att leverera mycket fina resultat på kappseglingsbanan. 

År 2017 gjordes en omstart av Dehler Club Sweden genom ett väldigt bra möte som hölls på familjen Orrviks Balingsholm. Karl Dehler berättade då sin historia och Bernt Eklund valdes till ordförande i den omstartade klubben. Familjen Eklund seglade först en Dehler 32 för att sedan köpa en Dehler 38 Juninatt.

Dehler 32 var, visade sig har varit en mycket viktig modell för att vinna över seglare till att prova en Dehler. Orrvik, Eklund och Cecilia Ferm-Almqvist började samtliga med att köpa en Dehler 32, för att senare byta till en större Dehler.

Våren 2018 tog vi leverans av den andra Dehler 38, D38#234. Båten tillverkades under direkt ledning av Karl Dehler och det var den första båten med vacuum-infused däck (ca 140 kg lättare än vanligt handupplagd balsa). Det här däcket kom som tillval ett par år senare. J&Vs Mathias designade en ny tyngre Competion-köl, som vår båt var den första att få. Vidare gjorde Pauger Composites en kolfibermast med ändringar från Henrik Ottosson från North Sails. Vi seglade med deras 3Di fock som var grymt fin samt Code 0 jämte en Spinnaker samt ett antal andra mindre ändringar på båten. 2019 var vi uppe i 18,6 knop utanför Visby på Gotland Runt. Den här Dehler 38 är en av de snabbaste 38 som varvet byggt. Om inte den snabbaste!

2018 seglade Karl Dehler och undertecknad Gotland Runt med min Dehler 38 Competition SWE 213 Zoe. Vi blev trea i SH-klassen (shorthand). Vänskapen med Karl utvecklats under åren (sedan 2012). I sommar tänkte jag intervjua honom då det nu är 40 år sedan han vann VM i Kiel med sin Dehler db2 ”Positron”.

2020 lanserades Dehler 30 od som var en kandidat då man skulle segla SH på sommar OS i Frankrike 2024. Det blev dessvärre ingen mixed shorthand klass på OS.

Detta kom att bli Karl och Mathias sista projekt hos Dehler, då han efter lanseringen av baby-Dehler - som Karl kallade den - gick i pension. Tillsammans gjorde man faceliften på Dehler 38 till SQn också, men sedan slutade Karl.

2021 lanserades Dehler 38SQ, och vem är först att köpa en sådan i Sverige? Givetvis Cecilia Ferm-Armqvist! Hon köpte också första Dehler 32:an i Sverige av oss som jag skrev om tidigare. Riktigt kul att få leverera Dehler nummer två till henne!

2021 tog vi leverans av den tredje demo-Dehler 38, D38SQ#380.

Så, avslutningsvis, nu i denna sista del, här är listan över de importörer som representerat Dehler Yachts i Sverige:

1967 Hartmut Bohlen

1983 Lars Ingvar Algede

1988 Stellan Westerdahl

1996 Leif Englund

2007 Johan Wallin

2010 Bo Bäversjö/Katrin Ryrfeldt

2012 Lars Sjöman


Det har nu gått 14 år med arbetet Dehler Yachts i Sverige för mig, år med mycket glädje att få möta nya kunder på leveransbryggan i Greifswald. Förväntansfulla över hur deras nya Dehler ser ut i vattnet. Det är en stor investering att köpa en ny båt, och jag är mycket stolt över att ha fått detta förtroende i alla dessa år. 

Om ett par år kommer det att bli dags för mig att lämna över ansvaret för Dehler Yachts på svenska marknaden. Kanske är du, eller någon du känner, intresserad över att bli partner nu för att sedan ta över rodret för Dehler Yachts i Sverige? Skicka ett mail eller ring så diskuterar vi detta!

 

20240917

Bo Bäversjö

Anchor 1
bottom of page